Kerneopgavens funktion
Åh nej, ikke flere visioner og missioner – det fører alligevel sjældent til noget.
Sådan lyder det ofte, når der inviteres til et seminar i ledergruppen eller blandt medarbejderne.
Ja, ofte kender medarbejderne og lederne slet ikke missionen og visionen. Så hvordan forbinder man de begreber med den daglige drift og den enkeltes arbejdsopgaver, så det ikke blot bliver noget, man arbejder med på et seminar hvert tredje år og derefter glemmer?
Kerneopgaven er dit værktøj
Kerneopgavens funktion er at omsætte vision og mission til dagligdag ved at prioritere arbejdsopgaverne hos den enkelte medarbejder. Vision og mission fungerer som rammen, mens kerneopgaven er oversættelsen af rammen til de daglige arbejdsopgaver.
Kunsten er at få formuleringerne så konkrete, at man kan bruge dem i hverdagen til at prioritere, hvad vi skal arbejde med, og hvad vi ikke skal arbejde med.
Ofte lyder det fra medarbejderne; Vi har travlt! Men med hvad kan man spørge lidt kritisk?
Nogen gange har medarbejderne travlt med opgaver, som ikke vedrører kerneopgaven. Det er præcis de opgaver, der skal tages gennem kerneopgavens ”prioriteringskværn”.